PROGRAMISTA JUNIOR 4/2022 (17) – SPIS TREŚCI

Zapraszamy Was do zamówienia magazynu w >>prenumeracie<<. Dwumiesięcznik Programista Junior jest dostępny w formie papierowej, PDF, EPUB, MOBI, AZW3. Do prenumeraty papierowej zawsze dołączamy wydania elektroniczne.

 

SPIS TREŚCI:

PODSTAWY INFORMATYKI

Tworzymy cmdlety pomocne przy oczyszczaniu dysku

Jednym z podstawowych parametrów każdego komputera jest przestrzeń dyskowa, czyli ilość miejsca na przechowywanie danych. Monitorowanie wolnego miejsca na dysku, wyszukiwanie nieużywanych plików i katalogów czy chociażby usuwanie zbędnych danych to jedne z podstawowych zadań każdego administratora systemów. I choć zwykle jest to żmudna i czasochłonna praca, to nie zawsze musi tak wyglądać. Zobaczmy, jak za pomocą PowerShella można łatwo to zmienić.

Adam Pietrzak

Audacity w grach i nie tylko

Lubicie oglądać straszne filmy? Interesują was przerażające opowieści? A może chcielibyście spróbować stworzyć własną? Nic trudnego. Wystarczy darmowe narzędzie, jakim jest Audacity. Dzisiaj nauczymy się, jak go używać. Umiejętności, które zdobędziemy, przydadzą nam się także w innych projektach, na przykład do modyfikacji ścieżek dźwiękowych w grach

Grzegorz Adaszewski

WIZUALNE JĘZYKI PROGRAMOWANIA

Zgadnij, jaki to instrument

Czy w Scratch można tworzyć muzykę? Jak się okazuje, tak! W tym artykule wypróbujemy rozszerzenie „Muzyka”, przy pomocy którego możemy stworzyć melodię aż z dziewiętnastu instrumentów. Możemy wykorzystać kilka instrumentów jednocześnie, a także samodzielnie zdecydować o wysokości i tempie dźwięku, który stworzymy.

Marta Rutkowska

Scratchowa wersja gry Arkanoid (>>więcej o tym artykule<<)

Sklepowe półki (te w realu i te w Internecie) uginają się od wszelkiego rodzaju gier komputerowych. Wybór jest ogromny, decyzja zakupu trudna. Twórcy gier prze- ścigają się, realizując kolejne fantastyczne pomysły. Nie zmienia to jednak faktu, że stare gry nadal cieszą się dużym zainteresowaniem. Ich miłośnicy tworzą strony internetowe, gdzie można w nie grać, inne zyskują nowe odsłony i nadal można je znaleźć w serwisach z grami. Dziś więc proponuję powrócić do korzeni i stworzyć w Scratch kultową grę „Arkanoid”.

Justyna Klimczyk

JĘZYKI PROGRAMOWANIA

Wprowadzenie do OOP: dziedziczenie

Obok poznanego w poprzednim artykule dziedziczenia w programowaniu obiektowym często używane jest też inne podejście – nazywane kompozycją. Dobranie odpowiedniej metody ma duży wpływ na to, jak łatwo będzie nam w przyszłości rozwijać nasze programy. W tym artykule zobaczymy, na czym polega kompozycja i czym się różni od dziedziczenia. Dyskusję o tym, gdzie i kiedy lepiej jest stosować daną metodę, zostawimy na jeden z kolejnych artykułów.

Rafał Korzeniewski

PROGRAMOWANIE GIER

Budowniczy Robloxa

Wejdź ze swoją grą na wyższy poziom! (>>więcej o tym artykule<<)

Roblox jest jedną z najpopularniejszych platform do tworzenia gier komputerowych. Cykl „Budowniczy Robloxa” to seria artykułów, dzięki którym krok po kroku wspólnie zaprogramujemy projekty gier, poznamy dostępne funkcje platformy i podstawy języka Lua. Przed nami specjalne moduły, które pozwolą na dodanie funkcji społecznościowych do naszych doświadczeń. Do dzieła!

Przemysław Folholc

Gra w węża (>>więcej o tym artykule<<)

Tematem przewodnim tego artykułu jest program, który towarzyszył ludziom od czasów pierwszych komputerów z ekranem. Mowa o grze „Snake”, która polega na zjadaniu owoców i unikaniu stale rosnącego ogona węża. Drugim programem, który dziś omówimy, będzie zoo pełne zwierząt tańczących do wybranej przez nas muzyki.

Jakub Żukowski

PROJEKTY

Zrób to za mnie! Twój własny bot

Kto z nas nie chciałby być wyręczany przy czynnościach, których najbardziej nie lubi robić? To oczywiście pytanie retoryczne. Chęć uzyskania dodatkowego czasu wolnego kosztem czasu pracy nieustannie skłania nas do przeprowadzania tak zwanych procesów automatyzacji. I tak na przykład przyrządzając ciasto, niejednokrotnie nie musimy już ręcznie mieszać składników, bo może to za nas zrobić robot kuchenny. W naszym życiu codziennym coraz częściej możemy spotkać choćby roboty odkurzające, zamówienia w restauracjach możemy składać na specjalnie przygotowanych do tego panelach dotykowych, zaś szkolne sprawdziany to coraz częściej komputerowe testy pozwalające na automatyczne sprawdzenie poprawności odpowiedzi i wystawienie oceny.

Konrad Jagaciak

Odkrywamy Arduino

Gra Memory/Simon Says (>>więcej o tym artykule<<)

Arduino to fascynujące narzędzie. Ta mała i niepozorna płytka pozwala na tworzenie naprawdę intrygujących i ambitnych projektów. Przykładem może być prosta gra przenośna, która do działania potrzebuje jedynie zasilania. W tym artykule zobaczymy, jak zbudować jedną z takich gier, korzystając z bibliotek (jak używana w tym projekcie SevSeg.h) i funkcji. Ponadto pokażemy, jak przy użyciu funkcji uprościć kod naszego programu, równocześnie zwiększając jego czytelność.

Remigiusz Iwanik

ALGORYTMY

Szyfrowanie przez zmianę kolejności liter – tradycyjnie i programowo

Wizyta w Centrum Szyfrów ENIGMA w Poznaniu pozwala poznać metody szyfrowania z zamierzchłych czasów wykorzystujące specjalizowane do tego przedmioty. W tym artykule przyjrzymy się sygnalizowanej tam metodzie z kwadratowym szablonem z otworami do wpisywania lub odczytywania komunikatu. Ja poznałem ją w dzieciństwie dzięki jednej z moich ukochanych książek o matematycznych łamigłówkach. Metoda ta w gruncie rzeczy polega na przestawianiu liter, czyli ich permutacji.

Andrzej P. Urbański

BEZPIECZEŃSTWO

Piractwo komputerowe

Wiatr w żaglach, zew przygody i skarb zakopany na bezludnej wyspie. Kto z nas chociaż przez chwilę nie marzył o zostaniu piratem? Piracki żywot w rzeczywistości nie jest nawet w połowie tak romantyczny jak ten przedstawiony w filmach z Johnnym Deppem w roli głównej (chodzi oczywiście o serię filmów „Piraci z Karaibów”). Tym bardziej jeżeli mówimy o piractwie komputerowym.

Wiktor Szymański

WIEDZA I EDUKACJA

Niesamowity retro świat – czyli muzeum Gry i Komputery Minionej Ery

Mieszcząca się we Wrocławiu placówka to jedno z nielicznych miejsc na mapie Polski, gdzie zarówno mali, jak i duzi pasjonaci gier mogą się spotkać. Eksponaty zgromadzone w muzeum służą nie tylko do oglądania – na wielu z nich można zagrać! Jest to świetna okazja zarówno dla dorosłych, aby przypomnieć sobie czasy swojej młodości, jak i dla dzieci, które poznając historię gier i retro komputerów, będą świetnie się bawić.

Krzysztof "profesorek96" Łos

3.14159

Zagadki matematyczne dla dzieci w wieku 11+

Michał Kremzer